michiko

väljaspool dimensiooni

leave a comment »

Elada oma elu justkui loeksin raamatut. Imeda endasse ümbritsevat läbi tähtede ja sõnade ja lausete, olla kõrvaltvaataja. Näha, kuidas selles maailmas justkui eksisteerib mingi oma tõde, mis küll kuulutab end, kuid sulle ei tundu see üldse reaalsena. Naljakas. Justkui mingi omaette religioon oleks, inimesed usuvad sellesse ja elavad selle järgi. Sinu jaoks aga vaid kui jutustus. Vahel nii usutav, et kaon sinna sisse ära. Vahel aga, kui ridadelt pilgu pööran, tundub see vaid ühekülgne stamp, nagu mingi ettekirjutus, kuidas peaks asju nägema. Aga sa ei usu, et see on ainuke võimalus. Selles peitub palju enamat, isegi kui sa seda ei näe või tunnetada ei oska, on piirid sinus eneses, mitte maailmas su ümber.

Kogu see maailm me ümber tundub justkui mingi jutustus. Nii piiratud, nii kastis. Umbes nagu kirjandiformaat oma paikapandud reeglitega, millega ma hakkama ei saa. Ma ei taha teha naiivseid üldistusi ja pitseerida neid Tammsaare tsitaatidega, et see vastuvõetav oleks, kui ma samal ajal näen nii lõputult palju erandeid ja teisi viise, kuidas asja vaadata. Ma ei suuda kirjutada nii, et iga teine sõna, mis ma kirjutan, peab tähendama mingit pisikest osa sellest kõigest mida mina selle mõiste taga näen. Ma ei taha piirata end arvamusega, et “kodu” tähendab mingit nelja seina või maja, et on olemas hea ja halb või õige ja vale, kui võtta mõned väga lihtsustatud näited. Samas ma muidugi tean, et see ongi see, mida kirjand endast kujutab. Ning seda ei tasu võtta sõna-sõnalt, asi on rohkem mõttes.

Tihtipeale ma ei tunne end raamatu tegelasena, vaid lugejana. Aga haaratud lugejana, kes enamasti ikkagi raamatusse sisse elab, kaotamata oskust pilk tõsta ja mõista, et need on vaid laused ja sõnad, mingi raamatumaailm, mis pole absoluutne tõde.

Kahju on vaid sellest, et enamikule on see raamatumaailm kõik, mis olemas on. Ülejäänu ees on silmad kinni. Vahel on üsna üksik tunne, kui parasjagu pole kedagi, kes sinuga koos raamatu korraks kõrvale paneks.

 

Written by michiko

Laupäev, jaanuar 19, 2008 kell 7:55

Posted in mõttelend

Lisa kommentaar

